Passend onderwijs en het samenwerkingsverband

In dit deel van de schoolgids leggen we uit hoe wij op onze school zorgen voor goed onderwijs voor álle kinderen. Dat noemen we passend onderwijs: onderwijs dat aansluit bij wat een kind nodig heeft. Dat begint met goed lesgeven aan álle kinderen, binnen een prettige leeromgeving. We werken met een stappenplan om tot passende ondersteuning te komen voor de kinderen die dat nodig hebben. Deze werkwijze heet de 1-Onderwijsroute. Dit is een vaste en doordachte manier van werken die ons helpt om elk kind zo goed mogelijk te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Binnen Veldvest is aan elke school een orthopedagoog gekoppeld die de school ondersteunt bij het vormgeven van deze route en meedenkt over leerlingspecifieke plannen.

1-Onderwijsroute

Wij werken binnen Veldvest met vijf ondersteuningsniveaus waarin de mate van ondersteuning beschreven wordt. Het kan zowel op- als afgeschaald worden

1: kwalitatief goed onderwijs voor alle leerlingen
Dit is de basis die alle leerlingen bij ons op school krijgen. Dit betekent dat we zorgen voor goed onderwijs in alle klassen.
2: ondersteuning in de groep, passend binnen het groepsplan

Op het moment dat leerlingen meer ondersteuning nodig hebben, dan in de basis geboden wordt, wordt dat binnen de groep georganiseerd. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit extra uitleg, herhaling of inoefening van lesstof.
3: ondersteuning aan de hand van vastgestelde interventies

Soms is er een leerlingspecifiek plan nodig waarin wordt beschreven welke ondersteuning de leerling nodig heeft om tot ontwikkeling te komen. Dit plan is doelgericht; op maat en vaak gericht op kortdurende ondersteuning van één vakgebied. Het plan wordt opgesteld in afstemming met ouders en de betrokken orthopedagoog.
4: ondersteuning aan de hand van interventies op maat

Op het moment dat de ondersteuning in niveau 3 onvoldoende ontwikkelingsmogelijkheden geeft, volgt er een gesprek met ouders en de betrokken orthopedagoog om gezamenlijk te verkennen welke intensieve ondersteuning nodig is. Naar aanleiding van een gesprek met ouders, school en orthopedagoog wordt een plan opgesteld en wordt een arrangement aangevraagd voor de leerling.

Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

Wanneer een leerling intensieve, individuele ondersteuning nodig heeft op school (niveau 4), stellen we samen een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan geeft aan welke verwachting wij hebben van de ontwikkeling van uw kind op het gebied van leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling en welke ondersteuning nodig is om die te bereiken.

Hoorrecht

Zowel de ouders als de leerling mogen meepraten over de extra hulp of ondersteuning die wij als school willen bieden. Dat noemen we het
hoorrecht. Hoe de hulp of ondersteuning eruit gaat zien schrijven we op in het OPP. Als we dit plan hebben gemaakt, zullen we dit bespreken en de mening van ouders opschrijven. Ouders hebben het recht om in te stemmen met het handelingsdeel van het plan. We vragen de leerling ook wat hij/zij van het plan vindt en schrijven dat op in het plan. Verder hebben we de leerlingen op school gevraagd wat ze van ons hele aanbod voor hulp en ondersteuning vinden zoals dit in deze schoolgids staat. Ook dit valt onder het hoorrecht. Op onze school hebben we een leerlingenpanel samengesteld en hen bevraagd op dit aanbod. Leerlingen geven aan dat het belangrijk is dat hulp laagdrempelig blijft. Zij weten bij wie ze terecht kunnen, geven aan dat er aandacht is voor hun welzijn naast het leren en dat er ruimte is om zelf mee te denken over oplossingen die bij hen passen. Zij zien dit graag gecontinueerd. Deze ervaringsgerichte input wordt meegenomen bij de evaluatie en ontwikkeling van ons ondersteuningsbeleid.

5: passende ondersteuning op een S(B)O

In sommige gevallen bespreken we samen met de ouders en de interne commissie van Veldvest (CvIT) of een andere school beter past bij de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Het kan ook zo zijn dat een leerling beter tot zijn recht komt in een meer gespecialiseerde vorm van onderwijs, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO). 

Samenwerkingsverband De Kempen
 
Onze school hoort bij samenwerkingsverband De Kempen. Binnen het samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt over de basisondersteuning die op alle scholen geboden wordt. Op het moment dat we als school niet in staat zijn om passende (extra) ondersteuning te organiseren voor een leerling betrekken we de CvIT van Veldvest. Zij kunnen met ons meedenken en ondersteunen bij het bieden van een passend aanbod of passende plek. Vervolgens bestaat de mogelijkheid om het
samenwerkingsverband te betrekken.

Oudersteunpunt

Het samenwerkingsverband heeft een ouder- en jeugdsteunpunt ingericht waar ouders terecht kunnen met vragen over de extra hulp op school, de speciale school, zorg of jeugdhulp die nodig is. Meer algemene uitleg over passend onderwijs en de rol van het samenwerkingsverband verwijzen we naar de website van het Samenwerkingsverband De Kempen; www.podekempen.nl

De ondersteuningsniveaus en wat wij hierin voor onze leerlingen kunnen bieden, hebben we verwerkt in de vorm van een piramide. 

Zorg voor alle leerlingen

Voor meer informatie over onze 'zorg voor alle leerlingen' verwijzen wij u graag naar hoofdstuk 4 van onze schoolgids.